Jak dobrze wybrać nowe opony?

Jednym z najważniejszych elementów każdego samochodu są opony. Ich właściwy dobór wpływa na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Na co zwrócić uwagę, wybierając ogumienie w hurtowni? Podpowiadamy!

Rozmiar opon

Poszukiwanie w hurtowni idealnego ogumienia do Twojego samochodu rozpocznij od wyboru odpowiedniego rozmiaru. Powinien on być dostosowany do modelu auta i warunków, w jakich planujesz użytkować pojazd. Najłatwiejszym sposobem na poznanie rozmiaru jest jego odczytanie z ogumienia już zamontowanego na kole. Parametry te są umieszczane z boku i mają formę kilkucyfrowego symbolu. Co on oznacza?

Na przykład, opony 225/50 R17 określają model o szerokości 225 milimetrów i o wysokości profilu 50%. Wartość wyrażona w procentach oznacza stosunek wysokości boku opony do jej szerokości. W tym przypadku „50” oznacza 50% z 225 mm, czyli 112,5 mm. Symbol R17 w oznaczeniu 225/50 R17 oznacza z kolei średnicę felgi podaną w calach (czyli 17 cali), na której należy zamontować ogumienie. Samo „R” wskazuje na oponę radialną, czyli najpopularniejszy typ ogumienia montowany w samochodach. Możesz też spotkać się z oznaczeniem „T”, czyli wariantem bezdętkowym.

Nośność i indeks prędkości opon

Kolejną ważną kwestią jest dobór ogumienia w hurtowni ze względu na indeks nośności oraz indeks prędkości. Są one oznaczane konkretną liczbą oraz literą, na przykład 86 T. Indeks nośności, czyli 86, wskazuje na maksymalne dozwolone obciążenie jednej opony przy jeździe z maksymalną dla niej szybkością. Pamiętaj, aby nie korzystać z ogumienia z niższym indeksem nośności niż ten, który jest zalecany dla Twojego modelu samochodu.

Litera „T” określa natomiast prędkość klasy. Oznacza maksymalną szybkość, z jaką można się poruszać pojazdem na danym ogumieniu. Wyróżnia się kilka indeksów prędkości. „T” oznacza maksymalnie 190 km/h, ale dostępne są również inne oznaczenia. Profesjonalna hurtownia opon ma w swej ofercie modele:

– Q – do 160 km/h,

– R – do 170 km/h,

– S – do 180 km/h,

– H – do 210 km/h,

– V – do 240 km/h,

– W – do 270 km/h,

– Y – do 300 km/h.

Rodzaj bieżnika

Kupując ogumienie w hurtowni, weź też pod uwagę rodzaj bieżnika. Podstawowy jest typ symetryczny, zalecany zwłaszcza do modeli letnich. Jego konstrukcja gwarantuje dobry komfort akustyczny, a w połączeniu z odpowiednią mieszanką gumy – również zmniejszenie spalania paliwa dzięki niższym oporom tłoczenia.

Modele kierunkowe z bieżnikiem w kształcie litery V zapewniają z kolei dobrą reakcję na hamowanie i przyspieszanie auta oraz skuteczne odprowadzanie wody. Są szczególnie polecane do pojazdów z silnikami o bardzo dużej mocy.

W hurtowni znajdziesz też modele 225/50 R17 z bieżnikiem asymetrycznym. To warianty, w których zewnętrzna część ogumienia odpowiada za właściwości trakcyjne podczas jazdy na wprost i na zakrętach, z kolei wewnętrzna część bieżnika jest mocniej ponacinana i ma wpływ na odprowadzanie wody spod kół. Budowa ta przyczynia się do znakomitej stabilności samochodu na zakrętach, lepszego komfortu użytkowania i większej żywotności bieżnika w porównaniu z modelami symetrycznymi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

siedemnaście − 13 =