Najpopularniejsze metody płatności online dla e-Commerce w 2023 roku
Polacy coraz częściej wybierają zakupy online z prostego powodu – są po prostu wygodniejsze. Tego samego komfortu oczekują podczas płacenia za nie.płatności. Tak zwane bramki płatności płatnicze to obecnie kluczowy i nieodzowny element każdego profesjonalnego oraz godnego zaufania sklepu internetowego. Trendy w płatnościach e-commerce są od lat napędzane przez potrzeby klientów. Najważniejsze dla sprzedających jest stawianie konsumenta w centrum uwagi, aby jego zakupy były jeszcze łatwiejsze i wygodniejsze, nie zapominając , oczywiście, o bezpieczeństwie całej transakcji. Jakie są zatem najpopularniejsze obecnie metody płatności dla e-commerce?
Click-To-Pay oraz Pay-By-Link na preferowanych miejscach
Aktualnie coraz większą popularność zyskują płatności przez Internet typu „click-to-pay”, które znoszą konieczność każdorazowego wpisywania numeru karty, numeru rachunku czy odpowiedniego kodu. Przykładem jest BLIK ze swoim one-click’iem, a także schematy kartowe Visa i Mastercard wprowadzające „click–to-pay”.
Płatności dla ecommerce typu „pay-by-link” to równie popularna wśród kupujących metoda płatności w sklepach internetowych. Operatorzy płatności udostępniają szybkie i bezpieczne płatności internetowe bez konieczności każdorazowego wypełniania danych potrzebnych do przelewu. Klikając w taką metodę płatności, zostajemy bezpośrednio przekierowani ze sklepu na stronę wybranego przez nas banku, gdzie po zalogowaniu dane zostają automatycznie załadowane i gotowe do zatwierdzenia wykonania przelewu.
Trochę statystyk
Możliwość korzystania z różnych metod płatności motywuje do zakupów aż 52% kupujących (źródło: badania Gemius 2022). Wśród ulubionych sposobów płacenia przez Polaków w sieci znalazły się szybie przelewy, które preferuje 70% konsumentów. Na drugim miejscu uplasowały się płatności mobilne, a konkretnie BLIK. W całym 2022 roku aż 60% transakcji e-commerce zostało przeprowadzonych za pośrednictwem BLIKA-a, a ich wartość wyniosła 89,2 mld zł (źródło: dane blik.com).
Jeśli chodzi o płatności internetowe dla sklepu internetowego coraz silniejszą pozycję na rynku zyskuje BLIK. Ten 6-cyfrowy kod to najbardziej preferowana przez Polaków metoda płatności w 2022 roku. Według danych z badania Tpay i SW Research „Jak Polacy lubią płacić online” tę metodę wybiera 70% użytkowników.
W ostatnim roku znacznie wzrosła popularność metody „kup teraz, zapłać później” (ang. buy now pay later, BNPL). Taką formę odroczonej płatności dla ecommerce preferuje aż 23% kupujących online.
Nadal kartą, ale już nie za pobraniem
Każdy z nas chce płacić w sieci szybko i wygodnie. Wszystkie udostępniane rozwiązania znoszące konieczność podawania każdorazowo wielu informacji do przelewu stają się obecnie najbardziej pożądane i w tym kierunku idzie rynek oraz większość wprowadzanych w e-commerce rozwiązań.
Polacy nadal chętnie płacą kartą oraz korzystają z możliwości wykonania samodzielnego przelewu na konto sklepu. Co ciekawe, w ostatnim czasie na znaczeniu wyraźnie tracą płatności za pobraniem. Wpływ na to miała w dużej mierze pandemia COVID-19, która drastycznie zmieniła preferencje kupujących. W grze o najlepsze doświadczenia płatnicze klientów nadal są metody mobilne, jak Google Pay czy Apple Pay, a także spokrewnione z nimi network tokeny kartowe, eliminujące konieczność odnawiania kart przy subskrypcjach.
W 2023 roku…
Bazując na obserwacjach kilku ostatnich lat w e-commerce można z dużą dozą prawdopodobieństwa stwierdzić, że w 2023 roku nadal będziemy świadkami dynamicznego rozwoju takich metod płatności, jak BLIK, przelewy online (Pay-By-Link) czy płatności kartowe. Trendem, który w ostatnim czasie rozwija się wyjątkowo energicznie, są płatności ratalne i odroczone.