Zatarta sprężarka klimatyzacji – nie przegap tych objawów!
Klimatyzacja to wynalazek, który w znaczący sposób wpływa na komfort jazdy – umożliwia wygodną podróż nawet w czasie upałów. Jej uszkodzenie może wyraźnie ten komfort zmniejszyć. Jedną z najczęściej zdarzających się awarii jest zatarta sprężarka klimatyzacji. Taka usterka daje dość charakterystyczne objawy i warto o nich wiedzieć, by w porę zareagować.
Do czego służy sprężarka klimatyzacji?
Fachowe określenie sprężarki klimatyzacji to kompresor. Ma on zapewnić właściwy przepływ substancji (tzw. czynnika chłodniczego), a także odpowiednio ją sprężyć. Dzięki temu wytwarza się ciśnienie i wzrasta temperatura pracy. W konsekwencji możliwe jest to, co odczuwamy jako kierowcy – odpowiednie działanie klimatyzacji i przyjemny chłód w kabinie samochodu. Dzieje się tak dlatego, że sprężony czynnik w ciekłym stanie trafia do skraplacza. Wytworzona w procesie sprężania wysoka temperatura jest usuwana przez chłodnicę klimatyzacji. Następnie wspomniany czynnik w ciekłym stanie trafia do parownika, gdzie dochodzi do jego rozprężenia i przejścia w stan gazowy. To właśnie w tym momencie ma miejsce gwałtowny spadek temperatury, która wykorzystana zostanie do ochłodzenia powietrza trafiającego do wnętrza samochodu.
Zatarta sprężarka klimatyzacji – objawy
Jakie są objawy zatarcia się sprężarki klimatyzacji? Dość charakterystyczne, a część z nich zauważy nawet laik. Możemy spodziewać się zatartej klimatyzacji, jeśli:
- Po włączeniu klimatyzacji nie odczuwamy wdmuchiwania zimnego powietrza do kabiny samochodu. Podmuch również może być bardzo słaby, niewystarczający.
- Sprężarka po uruchomieniu klimatyzacji głośno pracuje.
- W obrębie sprężarki klimatyzacji pojawia się wyciek czynnika chłodzącego.
- Tester diagnostyczny wskazuje niewłaściwe odczyty.
- Pomiary dają niepoprawne wartości w portach wysokiego i niskiego ciśnienia układu klimatyzacji.
Budowa sprężarki jest skomplikowana, podobnie jak mechanizmy jej działania, a samo urządzenie bywa kosztowne w naprawie. Dlatego warto dbać o regularny serwis układu klimatyzacji, by móc wcześniej rozpoznać zagrożenie zatarcia się sprężarki.
Dlaczego sprężarka się zaciera?
Sprężarka klimatyzacji nie zawsze pracuje w idealnych warunkach, dlatego może dojść do jej awarii. Wśród najczęstszych przyczyn takich usterek można wymienić:
- Brak oleju w układzie, który może być zarówno następstwem braku czynnika chłodzącego zmieszanego z olejem, jak i tego, że do czynnika nie podano oleju podczas serwisu.
- Zanieczyszczenia, które pojawiły się w układzie klimatyzacji. Ich obecność w tym miejscu może być efektem długotrwałego rozszczelnienia w następstwie przeprowadzonych napraw, np. wymiany skraplacza czy parownika.
- Awaria osuszacza, jeśli nie był wymieniany zbyt długo. Wówczas do układu może przedostawać się również woda.
- Zbyt duża ilość oleju lub podanie zbyt dużej ilości czynnika do układu. To efekt tzw. dobijania.
- Zbyt niska wydajność skraplacza.
Ze względu na te przyczyny niezwykle ważne jest to, by dochować wszelkiej staranności podczas wymian związanych z naprawą klimatyzacji. Błędy, które na tym etapie powstaną, mogą prowadzić do nieodpowiedniej pracy całego układu, a w konsekwencji narazić kierowcę na kosztowne naprawy usterek.
Czy sprężarkę klimatyzacji można regenerować? Jakie są koszty wymiany sprężarki?
Ze względu na chęć ograniczenia kosztów naprawy część kierowców decyduje się nie wymieniać sprężarki, tylko poddać ją regeneracji. Oczywiście jest to możliwe w przypadku tej części, jednak należy zadbać o to, by regeneracja sprężarki została przeprowadzona właściwie. Dobry serwis z pewnością sobie z tym poradzi i będzie to lepszy wybór niż kupno nowej sprężarki o wątpliwej jakości – a takie rozwiązania bywają kuszące z uwagi na ceny.
Jeśli mowa o nowej sprężarce – warto skupić się na oryginalnych częściach lub najwyższej jakości zamiennikach. Niska jakość może zwiastować kolejną rychłą wymianę. Najczęściej ceny takiej części zaczynają się od ok. 1000 zł. Do tego należy doliczyć pracę mechanika. W wielu przypadkach – jeśli kierowca zdecyduje się na wysokiej jakości części – razem z tzw. robocizną naprawa zamyka się w kwocie 2500–4000 zł.
Regularny, odpowiednio przeprowadzony serwis klimatyzacji jest niezwykle ważny, by jak najdłużej zachować sprawność sprężarki. Nie należy również lekceważyć objawów jej nieprawidłowego działania i zareagować jak najszybciej, by móc się podjąć naprawy. Regeneracja lub wymiana to droga do tego, by klimatyzacja znowu działała poprawnie i zapewniała wszystkim podróżującym odpowiedni komfort. Wszystkie części potrzebne do naprawy układu klimatyzacji – kompresor, parownik, osuszacz, skraplacz, zawory czy czujniki – a także inne części samochodowe znajdziesz w internetowym sklepie motoryzacyjnym nocar.pl.
Źródło zdjęć: shutterstock.com