Skończyła się ważność karty do banku. Co należy zrobić?

Data ważności karty płatniczej jest parametrem, na który w wielu przypadkach zwracamy uwagę dopiero wtedy, gdy ma się ku końcowi. Co należy zrobić w takiej sytuacji? Czy upływającą ważność karty płatniczej należy zgłosić do banku? Podpowiadamy!

Z tekstu dowiesz się:

  • gdzie można sprawdzić termin ważności karty płatniczej,
  • co zrobić, gdy data ważności karty kredytowej lub bankomatowej wygasa,
  • co zrobić z nieważną kartą płatniczą.

Karta płatnicza nie jest instrumentem bezterminowym – ma ona datę ważności. W zależności od banku ważność karty wynosi od 3 do 6 lat i upływa z końcem miesiąca wskazanego jako graniczny termin przydatności karty. Jeśli, więc karta jest ważna do 11.2024 oznacza to, że można się nią posługiwać się do ostatniego dnia miesiąca, czyli 30 listopada 2024 r. Ważność traci dokładnie 1 grudnia o północy.

Data ważności karty – gdzie ją sprawdzić?

Termin ważności karty płatniczej znajduje się najczęściej na przodzie karty, pomiędzy jej numerem a imieniem i nazwiskiem posiadacza. Jest on oznaczony napisem „valid thru”, co oznacza po angielsku „ważna do” oraz słowami „month” (czyli „miesiąc”) i „year” (czyli „rok”). To właśnie w takim formacie liczbowym jest określona ważność karty – cyfry 08.2024 oznaczają, że karta jest ważna do końca sierpnia 2024 r., 01.2027 – że jest ważna do końca stycznia 2027 r. itp.

Warto pamiętać, że ważność karty płatniczej można również sprawdzić za pośrednictwem bankowości elektronicznej oraz aplikacji mobilnej banku. Po zalogowaniu się na swoje konto lub do aplikacji należy wybrać zakładkę „Karty” – znajdują się tam zazwyczaj wszystkie podstawowe informacje o posiadanych przez klienta kartach płatniczych, w tym ich daty ważności.

Gdy termin ważności karty płatniczej się kończy…

Wiele osób przypomina sobie o dacie ważności karty płatniczej zupełnie przypadkowo, np. podczas codziennych zakupów. Jeżeli ma się ona ku końcowi, pojawia się pytanie, co zrobić w takiej sytuacji. Na szczęście w zdecydowanej większości przypadków nie trzeba robić zupełnie nic.

Właściwie wszystkie działające w Polsce banki odnawiają karty płatnicze swoich klientów całkowicie automatycznie. Oznacza to, że gdy upływa data ważności karty, bank wysyła do klienta pocztą nowy egzemplarz z terminem przydatności wynoszącym kolejne kilka lat. Nie trzeba zgłaszać się do banku osobiście ani kontaktować się z placówką mailowo czy telefonicznie – odpowiedzialność za dostarczenie nowej karty klientowi spoczywa na banku. Trafia ona do klienta zazwyczaj zwykłym listem, którego nadawcą jest bank, koperta nie jest oznaczona w żaden szczególny sposób, a w środku – oprócz karty – znajduje się także informacja o tym, w jaki sposób można aktywować kartę. W większości przypadków banki wysyłają klientom nowe karty na 4-6 tygodni przed upływem terminu ważności starych.

Warto pamiętać, że nowa karta płatnicza nie jest od razu gotowa do użycia. Aby ją aktywować, należy zazwyczaj wykonać transakcję z użyciem numeru PIN w bankomacie lub sklepie. Czasami kartę można aktywować także przez internet (w systemie bankowości elektronicznej), w aplikacji mobilnej lub przez telefoniczną infolinię banku.

Kolejna ważna sprawa to numer PIN – część banków przy wymianie starej karty na nową umożliwia pozostawienie dotychczasowego numeru PIN, w innych do aktualnej karty może być przypisany nowy PIN. Wszystkie informacje zawsze znajdują się w dołączonej do karty instrukcji.

Ważność karty płatniczej – co zrobić z nieważnym „plastikiem”?

Ostatnią rzeczą, o której trzeba pamiętać, jest odpowiednie postępowanie z kartą, która utraciła ważność. Starej karty można używać do ostatniego dnia jej daty ważności, a nową aktywować kolejnego dnia. W takiej sytuacji stara karta sama straci ważność po upływie określonego terminu. W praktyce bywa jednak tak, że klienci aktywują nową kartę od razu (lub w ciągu kilku następnych dni) po otrzymaniu nowej. W takiej sytuacji stara karta automatycznie traci ważność. Oznacza to, że przy jej pomocy nie można już dokonywać żadnej transakcji.

Co zrobić ze starym, nieaktywnym „plastikiem”? Nie jest wówczas koniecznie zastrzeżenie karty czy odsyłanie jej do banku. Można ją po prostu schować do koperty i przechowywać w domu albo pociąć na małe kawałki (ze szczególnym uwzględnieniem paska magnetycznego oraz chipa) i wyrzucić do pojemnika na odpady zmieszane.

Choć o wymianę karty płatniczej na nową dbają banki, to jednak warto zachować kontrolę nad tym procesem, wiedzieć, kiedy ważność karty się kończy i w tym okresie monitorować pocztę, aby nie przegapić jej dostarczenia. Czasami zdarzają się pocztowe pomyłki, czasami sami zapominamy o zaktualizowaniu w banku adresu do korespondencji. Takie błędy mogą sprawić, że nowa karta nie dotrze na czas. Warto unikać takich sytuacji, by stale posiadać dostęp do swoich pieniędzy i wygodnych metod płatności.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

16 + pięć =